maandag 22 juni 2015

James Bond - the spy that I love

Ik ben gek op de films van James Bond. Ik heb ze denk ik (bijna) allemaal wel een of meerdere keren gezien. Ik heb zelfs wel eens een marathon georganiseerd waarbij we met de oudste zijn begonnen. Er zijn zoveel dingen waar ik bij deze films van kan genieten. Neem nu alleen dat heerlijke bombastische muziekje al. Zo herkenbaar, iedereen weet meteen waar je het over hebt. En niet te vergeten de mooie dames, de heerlijk schmierende bad guys en hun soms knullige handlangers, en natuurlijk mr 'shaken not stirred' Bond himself.


Mijn favoriete James Bond blijft Sean Connery. De manier waarop hij aan de ene kant de gevaarlijke spion was en aan de andere kant een enorm charmante verleidelijke man sprak mij als pubermeisje enorm aan. Hij had ook dat 'Britse' (ondanks het feit dat hij een echte Schot is) en die ontzettend droge humor waardoor ik deze film-franchise zo ben gaan waarderen.

Er zijn in totaal zes acteurs geweest tot nu toe die deze iconische rol op zich hebben genomen. Naast Sean Connery zijn dat Roger Moore, Timothy Dalton, George Lazenby, Pierce Brosnan en Daniel Craig. En hoewel ik erg aan Daniel Craig moest wennen, vind ik hem wel een goede Bond. Ik ben ook erg blij dat Miss Moneypenny weer in ere hersteld is en dat de schrijvers de flirterige conversaties tussen haar en Bond weer oppakken.
Naomie Harris is een goede keuze hiervoor geweest, ze vervult de rol zeer charmant.





Ook vind ik het prachtig hoe beginnende actrices een kans krijgen om te schitteren als Bond-girl. Vaak is dat een enorme opstap geweest naar een serieuze acteercarrière. Maar mijn favoriete actrice uit een Bond-film zijn niet de dames waar Bond vrijwel standaard het bed of het water mee deelt (let maar eens op: ik noem hem ook wel James Plons, zo vaak ligt hij in het water, al dan niet voorzien van haaien of andere nare beesten). Nee, mijn favoriete Bond-dame is niemand minder dan voormalig M, dame Judi Dench.  Wat een fantastische vrouw voor een fenomenale rol.
Hoe zij die allesbepalende slotscène in Skyfall neerzette, daar had ze wat mij betreft een Oscar voor mogen krijgen.

Een ander onvergetelijk karakter is en blijft Q, gespeeld door de briljante Desmond Llewellyn. Zijn snufjes, gadgets en humor maken de film spannend.

Maar ook zijn opvolger, de jonge Ben Whishaw, heeft zich vol overgave in deze kleine, maar zeer bepalende rol gestort. Ik ben hier erg gelukkig mee. Dat er nog maar veel Bond-films mogen volgen. Met uiteraard grote hits zoals Skyfall van Adele. Want laten we ook de titelsongs niet vergeten. Vrijwel allemaal zijn het hits geworden voor hele grote artiesten. Tina Turner, Shirley Bassey, Madonna, Garbage om er maar een paar te noemen.
Kortom, de Bond-franchise is op vele fronten succesvol en biedt volop kansen om het als jong talent of gelauwerd artiest ver te schoppen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten