dinsdag 30 juni 2015

Persoonlijk en omgevingshitteplan

Nu de temperaturen de komende dagen naar tropische hoogten dreigen te stijgen, moet ik goed nadenken over hoe ik mezelf en de kleine man zo comfortabel mogelijk de dag laat doorkomen. Veel drinken (niet makkelijk voor mij), de kleine man tussen de middag lekker laten slapen. Gelukkig  hebben we (althans, met dit weer!) niet al te veel direct zonlicht in de woonkamer van het appartement, dus valt het wel mee hoe warm het binnen wordt. En omdat dit gebouw dikke muren en hoge plafonds heeft en granieten vloeren is de gang heerlijk koel.

Voor 11 uur 's ochtends boodschappen doen is denk ik ook wel prettig, dan hoef je er niet midden op de dag uit. Gelukkig heb ik gisteren al ijsjes gehaald. Die zijn dus al binnen. En vers fruit zorgt bij de kleine man ook alvast weer voor wat extra vocht.
En mama? Die vindt een koude cola met dit weer een enorme traktatie.

Ook moet ik ervoor zorgen dat mijn kater een plekje heeft waar hij koel kan liggen en dat zijn drinkbakje gevuld en wel klaar staat. Want ook dieren kunnen enorm last hebben van de hitte.

Straks heb ik dienst in een van de twee verpleeghuizen waar ik elke maand ben. Normaal gesproken houd ik er altijd al rekening mee dat het daar gemiddeld genomen warmer is dan jij en ik misschien gewend zijn. Maar denk je eens in, die mensen zitten soms de hele dag stil, dan zou ik het ook koud krijgen op den duur. Maar met dit soort weer zijn zij ook extra kwetsbaar. Want ze kunnen niet zo gemakkelijk even een glas water uit de keuken halen of een ijsje kopen.


Zij zijn hiervoor afhankelijk van het personeel van de instelling. Ik denk dat we bij de viering maar extra kannen met water vragen, misschien liever limonade schenken dan koffie na afloop.
Daarom is het Nationaal Hitteplan zeker wel verstandig, om kwetsbare mensen en dieren te beschermen tegen oververhitting en uitdroging. Bijgevoegd een afbeelding met slimme tips. Misschien heb ik er zelf ook nog wat aan en jullie ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten