donderdag 18 juni 2015

Op de markt is je gulden een daalder waard


Nu wij (tijdelijk) in de binnenstad wonen vind ik het heerlijk om met wandelwagen en boodschappenmand naar de markt te wandelen en te bedenken wat we die avond gaan eten en wat ik bij de supermarkt moet halen en wat ik op de markt kan krijgen.
Fruit haal ik zeker op de markt. Aardbeien, frambozen, perziken, allemaal even lekker.
Vorige keer had ik limoenen nodig, 5 stuks voor een euro.
Een citroen voor 20 cent. Vandaag sperziebonen en een paprika voor minder dan 3 euro. Allemaal lekker spul in mijn boodschappenmand.


Die boodschappenmand heb ik bij Dille en Kamille vandaan (www.dilleenkamille.nl). Ik voel me met die mand aan mijn arm (of aan de wagen) dan net een Française die naar de markt gaat om heerlijke verse ingrediënten voor allerlei taarten, cakes en hapjes te kopen. In mijn gedachten flaneer ik van stand naar stand, overal proevend en voelend, vergelijkend en misschien zelfs wel afdingend als ik het durf.

Toch is niet alles op de markt verkrijgbaar en moet ik me toch naar de supermarkt begeven. Kleine man vindt tegenwoordig de kleine boodschappenwagentjes het einde, dus af en toe mag hij uit de wandelwagen.
Maar wanneer hij 'zijn' mini-broodjes in de gaten krijgt als mama die in zijn agentje legt, zijn de rapen gaar natuurlijk. Meneer wil op dat moment acuut een broodje en krijgt een grandioze driftbui wanneer mama zegt dat dat niet mag. Uiteindelijk, na veel medelijdende blikken van mede-supermarktbezoekers, geef ik toe en krijgt manneke zijn krentenbolletje.

Om tijdens de zomermaanden toch een beetje op mijn gewicht te letten had ik besloten om te minderen met de frisdrank die ik nuttig.
Toen ik een tip van Jamie Oliver (http://www.jamieoliver.com/recipes/fruit-recipes/quick-easy-flavoured-water/#swKyxGXlSokX4izm.97) voorbij zag komen met 'recepten' voor water met een smaakje dacht ik: Dat ga ik ook proberen. Dus ik heb een fles gekocht die ik daarvoor kan gebruiken.

Deze fles komt ook bij Dille en Kamille vandaan, is van groen
gerecycled glas en er kan ongeveer een liter in. IJsblokjes erin,
wat limoenschijfjes, een paar krullen komkommer en wat gekneusde munt. Ik zal eerlijk zijn, dat heb ik precies een avond volgehouden. Al smaakte het prima hoor. Maar het is lastig als er een klein kereltje
aan je benen staat te trekken omdat hij ook aandacht wil, iets eten of drinken of gewoon spelen.
Toch heb ik het smaakjeswater nog niet geheel afgeschreven, zeker niet nu bijna alle ingrediënten zo gemakkelijk op de markt verkrijgbaar zijn. Want geef nu toe: verse frambozen zijn toch 100x lekkerder dan die uit de diepvries, of niet dan?

Gelukkig is de markt straks, wanneer we verhuisd zijn, nog steeds op loopafstand. Dus misschien zien jullie mij wel wandelen met manneke en boodschappenmand. En zijn jullie geïnspireerd geraakt om ook naar de markt te gaan, dan kom ik jullie daar misschien wel tegen.
Want de markt is naast een culinair gebeuren natuurlijk ook een ontmoetingsplaats. Zo sla je twee vliegen in een klap en krijg je waar voor je geld. Misschien is die euro toch ook wel een daalder waard.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten